At 11:44 PM, أحمــــــــدبــــــــــلال
أ
ب
ت
ث
ياولاد بلدى أنا ليا رجاء عاوزين نقضى على الامية بل البصمة تكون
أمضــــــــــــــــــاء
أفتكرت الاعلان أول ماقرأت البوست
على العموم بلد زى اليابان لما تحتفل بموت أخر واحد لا يجيد أستخدام الكمبيوتر
تبقى حاجة تغيظ
مش علشان فرحانين فى الراجل اللى مات لكن لأن ده معناه أن الامية الكتابية غير موجودة بالمرة عندهم
بلاش اليابان
الامارات لما تبقى دولة عربية زينا زيها و تحصل على لقب الدولة الالكترونية علشان هى الدولة الوحيدة اللى فى العالم اللى كل أهلها عندهم كمبيوترات
و بتنافس على لقب الدولة السيبرية و تكون أول دولة كل أهلها بيستخدموا الانترنت
حسبنا الله و نعم الوكيل
مـحـمـد مـفـيـد
شفت بقي حظي حلو ازاي
:)
ربنا يخليك دايما تيجي في بوستات طوييييييييييلة بس معلش بقي استحمل
د/ رأفت بجد جميل جدا
لا عاجبة المال السايب في الهيئة اللي بيتصرف علي الاعلام اللي هوا اصلا الحاجة الوحيده اللي ممكن تجيب نتيجة ولا عاجبة يرجع الاعتماد للدوله
ولا عاجبة يحطه مشاركة ودعم في
TOTأو CLE برامج
متفهمش هوا عاوز اية
عبد البديع قمحاوي الله يرحمة كفاية علية ان ناس اتعلمت تقرا الفاتحة علي ايده
عمرك سمعت حتت من برنامجة علي اذاعة القران الكريم " تعلم الفاتحة " يعني كفاية ثوابها دي بتيجي في عيد ميلاد الاذاعة
والفكرة تعلم الناس عن طريق القرآن
احـمـد بلال
اةة شعار أتعلم أتنور اللي منور علي اوتوبيسات الهيئة
الشعار اتكلف كام الف جنية اصلا
وطلع في الاخر ا ب ت ث
يا سلااااام
:)
اةة فاكره انا شعار التسعينيات الاهبل بالقضاء علي الامية سنة الفين
وبعدين بابا نويل امر بالقضاء عليها سنة 2009 ازاي معرفش
بس الحقيقه د/ رأفت وعد
شوف وعد.. بتخفيض نسبة الامية الي عشرة بالمئة فقط بحلول الفين وتسعة ده
تقوللي كومبيوتر
لا حول ولا قوة الا بالله
بجد احنا نفرح
موضوع محو الاميه موضوع انا شايفه زى اى موضع فى بلادنا الجميله
هاختصرلك الكلام
انتى بتقولى 120 جنيه ودى حقيقه
واللى متعرفهوش ان الجيش دخل وبقى الجنود بيأدو فتره خدمتهم فى التعليم
بيستعينوا بالجامعين منهم
فى كمان حاجه اسمها الفصل الواحد وده موجود فى المدارس خاصه فى القرى
بس انتى فكرى معايا
ياترى احنا عندنا العقليه اللى تسيب القهوه وساعه الحظ اللى متتعوضش وتروح تتعلم؟؟
احنا عندنا مبدأ بما اننا شعب من اصول فرعونيه
العلم فى الراس مش فى فصول محو الاميه
تحياتى لاهتمامك بأصل من اصول بلدك وهو التعليم
لقد فسد المصريون....افتكرت الجملة دي و أنا باقرا كلامك في البوست ده... الحقيقة مشكلة الامية مشكلة كبيرة... بس المشكلة الاكبر السؤال احنا هانتعلم اية والا اية؟؟؟ الامية من وجهة نظري مش امية قراية و كتابة بس..احنا اصبحنا شعب جاهل تماما... حتي المتعلمين تفتكري كام واحد فيهم بيقرا...يا شيخة انا اعرف ناس مؤهلات عليا ناوين ينافسوا ابو جهل في مسابقة الجهل الدولية... احنا محتاجين نتعلم حاجات كتير جنب القراية و الكتابة
و بعدين بلاش سيرة بابا نويل علشان انتي عارفة انا عندي قرحة في معدتي و ممكن ارجع اللي في بطني بسهولة بعد ما باسمع اسمه
و كمان في حاجة ظريفة خالص...بمناسبة اللواءات اللي بيمسكوا مناصب مدنية..أنا مش عارف صراحة هما بيمسكوا المناصب دي يعملوا فيها اية..هو ظابط الجيش ابو 50% في الثانوية العامة و اللي مش بيفهم اصلا في امور الجيش ... و مش مثقف بطبيعته الجهلية... و مش متمرد بيسعي لاصلاح المعوج بطبيعته الانبطاحية و مش حاسس بهموم الناس و لا حريص علي مصالحهم بطبيعته الانعزالية عن المجتمع ...نقدر نستني منه تقدم او تطوير... مش كفاية بابا نويل علينا...عايزين يعملولنا 100 بابا نويل تاني؟؟؟؟
ساسو حلو اوي الموضوع ده واضح انك من يوم ما غيرتي البلوزة الفوشية وربنا فتح عليكي بمواضيع تجنن انما مين د/رافت اللي انت كتبتي عنه ممكن اعرف ولو د/ رافت خالد بلغيه تحياتي الشخصية وعلى فكرة انا حاولت تطوعا اخوض تجربة نحن الامية وزهلت من دماغ الناس وللاسف كنت مبتكر طريق تعليم ولا اجمل ولا اسهل وعلمت 4 افراد كانوا نفسهم يتعلموا وبقية المجموع استفدت منهم في بياض شقتنا وشوية اشغال مالهاش علاقة بمحو الامية وانا عاتب عليكي لانك نسيتي الاستاذه عايدة شكري مخرجة المرنابج بتاع المرحوم عبديع القمحاوي اوعي تكوني فكرة ان دي غلطات املائية انما دي بس من باب التهكم على اللي بيحصل وسلمي لي على هيئة نحن الامية وتعليئ الكبار
ساسو على فكرة انا راجع اعلق تاني لان الاغنية بتاعه البرنامج عمالة تدندن في دماغي فقلت اكتبها لكم من باب الذكريات
افتحوا الشبابيك لنور الشمس يللا
افتحوا الشبابيك دي شمس العلم هلا
لما نور العلم يدخل كل بيت - كل بيت
مش هايبقى في القلوب كلمة ياريت - كلمة ياريت
والمداين في السما تكبر وتعلا
ياللي اتحرمتم م التعليم الفرصة لسه قدامكم
من غير ما تغرموا ولا مليم إذاعتنا ناوية تعلمك
بس اللي مطلوب منكم ....
تتجمعوا هنا كلكم يومياتي و فنفس الميعاد
وتحضروا من فضلكم ورقة وقلم ومراية
وتخلوا بالكوا معاية يللا بقى سمع هس
At 10:50 AM, محمد أبو زيد
هو فعلا بقي " نحو الأمية " أي الاتجاه نخو الأمية ، المشروع فشل لأن المدرسين أصلا يحتاجون لمحو أميتهم ، لأن التعليم فقد قيمته ، اسألي أي شخص الآن ، يقول لك أتعلم ليه ، إذا كان اللي معاهم الشهادات ما شتغلوش ، الأدهى أن الطلبة في المدارس عندهم نفس القناعة ، لذلك لا يهتمون بالتعليم ، ولهذا يتخرجون من دبلوماتهم ، او كلياتهم ، أو يتسربون وهم يحتاجون إلى محو أمية ، المشروع فشل لأنه تحول إلى سبوبة للحكومة ، ولأن اسم السيدة الفاضلة اتحط عليه ، وتحول الأمر لموضوع حكومي بيروقراطي بحت ، وإنجازات ، وكلام فاضي ، المشروع فشل لأنه تم القضاء على حلم عبد الناصر بمجانية التعليم ، الناس مش لاقية تاكل ، هتتعلم كمان ، الناس زمان كانت بتتعلم عشان تشتغل ، دلوقتي ما فيش شغل ، ما فيش تعليم ، ما فيش أي حاجة غير الأنجازات
At 3:44 PM, admelmasry
At 4:03 PM, sherif gharib
كل اللى هنحتاجه قلم و كراس و شويه اخلاص
يا ساسو انتى و الله على طول كده بحترم جدا اختياراتك للمواضيع
بس الموضوع ده بالذات عايز و لا ميت بوست
لانك بتتكلمى فى ضلع من 3 اضلاع لمثلث تخلف اى امه فى العالم و احنا لحد الان بنكابر و نقول ان احنا نسير نحو خطى ثابته للقضاء على هذة المشكله و انا شايف ان الدنيا كلها ماشيه فى ناحيه و احنا لسه بنفكر ازاى نقلل من نسبه الذين يستطيعون القراءه و الكتابه و الله ديه مسخره بس هنعمل ايه ما هو كل واحد بيرمى اللوم على اللى قبله انه ما علمهوش
ارجو انه يكون فيه حلول جذريه لهذه المشكله
تحياتى و مودتى
Gbalawy
لا والله موضوع محو الامية كخدمة في الجيش عارفاة
وخدمة عامة للبنات كمان
بص علشان كده اتكلمت بالمنطق المادي.. مادام لا الدارس لاقي عائد ولا المدرب كمان هيتعاونوا ليه ؟
القهوة احسن فعلا وقتها
المشكلة ان الناس دي بتفترض توفر الرغبة الشديدة عند الاتنين وبدون مقابل .. طيب ماوقتها نقفل الهيئة وتبقي جمعيات اهلية وبس
علي رايك
العلم فى الراس مش فى فصول محو الاميه
:)
cortex
انا كنت باتكلم عن الاساس اللي هيا مبادئ القراءة لما 40% منا اصلا مش بيعرف يقرا ناقص ايه
الي بتتكلم عنه يا ممدوح كارثة اكبر
لا نقرا وان نقرا لا نستوعب وان استوعبنا ليس لدينا حق النقاش.. فعلينا ان ننسي ما قرأناه
خلاص خلاص بلاش بابا نويل اصلي بقالي كتير ماجبتش سيرتة
سلامتك
احم احم .. ظابط جيش اية بس اللي بخمسين في الميه.. دي شرطة كانت بتاخد من ستين وبعدين بابا قاعد ودي تاني مره تدخل غلط .. الراجل كده هيتعقد منك
ما علينا سيادتك ظابط الجيش بيتقاعد بدل ما يزهق يجيبوله اكاديمية خاصة او هيئة حكومية او مشروع معونة يلعب بيه.. الفراغ وحش زي مانت عارف
بس بقي كفاية كلام عن بابا نويل ...انا معنديش قرحة بس تعبت برضة
المزاجنجي
ولو ان المرحومه كانت روز مش فوشيا بس مش مهم
وقتها كنت كاتبه 3 بوستات انجليزي وقبلهم بوستين عن بابا نويل
وفي ناس عندها قرحة زي ممدوح اللي معلق قبل حضرتك علي طول
فكان لازم اخفف الموضوع شوية واهرج
ميرسي يا جميل
لا ده د/ رأفت رضوان اللي كان واجع دماغنا بالثورة المعلوماتية ورئيس مركز المعلومات ودعم واتخاذ القرار في مجلس الوزراء
ومصمم برنامج للمكتبات اعتقد اسمة أليس.. المهم انه ناوي يقفل الهيئة وكلمتة المأثورة انا اخر رئيس هيئة هاجي
طيب بامارة اية؟؟ فين الاميين اللي قضيتوا عليهم .. ماهو صعب يقضوا علي الامية غالبا هيقضوا علي الأميين نفسهم
المزاجنجي تاني
!! ابتكرت طريقه تعليم
فكرتني بايام المثالية لما حاولت أدرّس.. بس الحمد لله رجعت في كلامي بعد عاشر تعقيد وقلت كفاية كده
اسفة اني مكتبتش اسم المخرجة .. بس ولله دورت علي معلومات لما مت ومفيش فايده.. السايت بتاع قمحاوي نفسة مش جايب سيره ولا اسم برنامجه.. معترف بالراديو بس
ميرسي ميرسي انك كملتلي الأغنية الجزء اللي تحت بس هوا اللي فاكراه
At 7:05 PM,
أهلا...أعتقد أن موضوع "نحو الأمية " ناجح جدا في توصيل هدفه...هما عايزين ناس بتعرف تقرأ بس ما بتعرفش تفكر..وفعلا هما قدروا يوصلوا لده...عن تجربة شخصية أنا حضرت مرة فصل من فصول "نحو الأمية" علشان أشوف ايه اللي بيحصل ...طبعا بعد حوالي ساعة من الأنتظار علشان سيادة الأستاذ يجي والناس تقعد مكانها وكله يكمل ..وبعد كده مهازل ...شرح عبيط والراجل جاي يؤدي واجب وخلاص ومش مقتنع باللي بيعمله وبيعامل الناس بطريقة مش كويسة...يمكن في أماكن تانية يكون الحال غير كده بس اللي ..عموما الواقع هو اللي بيحكم المسألة...والتعليم عندنا في مصر- وأقصد تعليم الكبار-بس علشان يخلوا الناس تعرف تفك الخط..أنا فاكر زمان في الأعلانات السخيفة أيام هوجة التعليم أن الغرض الأساسي للتعليم عند الحكومة أنه تطلع واحد يعرف يمضى بدل ما يبصم...يا سلاااام..لأ وأيه علشان تخلي الواحدة تقرأ جوابات جوزها اللي مسافر الخليج...أو يقرأ أعلان بيقول "أحترس خطر" وحاجات طبعا في منتهى السخافة...لكن علشان تطلع واحد بيفكر ...طبعا لأ
كان فيه زمان مقولة بتقول "ابقى قابلني وهات فرافيرو"
مـحـمـد ابـو زيـد
المشروع فاشل من يوم ما بقي هيئة و27 فرع وموظفين وتعيينات .. وجيش وواسطة ومجاملات الولد اتخرج نشغلة بعقد- مع ان مفيش عقود - والباقي انت عارفه
لا جدوي من التعليم اللي اتخرجوا اخدوا اية
فعلا عندك حق مادام ده اللي واصللهم هيتعلموا ليه
بس علي فكرة اسم سوزان مبارك علي مشروع منفصل بيطبق منهج المشروع البريطاني بغباء.. لكن نشاط الهيئة مش تبع حد.. وغالبا محدش بيعرف عنهم حاجة
حظي بقي من سنتين كنت في المكتبة بتاعه الهيئة في منفاها الجديد في جسر السويس بعد نقلها من قطاع الكتب
الكتب هناك قسمين حبه كتب عن الدنيا والاكلات العجيبه وكتب علم الادارة وروايتين تلاته
والباقي كله عن منجزات الهيئة
:)
بعد 4 ساعات في المكتبة اكتشفت ايه.. اغلب الكتب منقولة من بعضها وعليها اسماء مختلفة
مش بيزعلوا من بعض بجد حلوين.. نفس اللي تقراه هنا هتقراه هنا
محمد ابو الفتوح
آدم جاوبك اسكت انا بقي
:)
المتعلمين مش بيثوروا.. علشان لوحدهم يمكن.. علشان تعليمنا كلنا موجة زي مانت عارف،علشان ملاحقيننا دايما
التعليم نفسة بقي إلهاء
قريت كام كتاب السنة دي مالوش علاقة بالطب؟
يمكن لما يبقي في اساس التفكير يتغير.. اسهل انك تستغل الجاهل ولا تستغل المتعلم ؟ بلاش علي الاقل نبقي سهلين
the m
مرحبا.. ده نُص المتعلمين صح ؟؟
ماشفتش اماكن الحال فيها غير كده
طبعا انت عارف انا لفيت كام محافظة في موضوع التدريب ده لما طلعت روحي
في مرة كانت الدورة مقسومه علي مدرستين.. شفنا الناس وطلبولنا سم فيران علشان يمشونا واخدنا الحضور والغياب اختك طبعا مركزه في بنت رضيعة وباباها ومامتها قاعدين في الدوره اقول ياربي لما يفتحوا فصول هيعملوا اية في البنت
اروح المدرسه التانية كوباية سم فيران وحضور وغياب.. سبحان الله نفس المتدربين ونفس البنت وباباها ومامتها !!! والباقيين برضة يعني نفس الناس اللي هنا جريوا سبقونا وراحوا المبني التاني
فلوس مالهاش صاحب
ونفس الناس دي مقيدة اسمهما مقدما في كشوف التدريب الجديده
بدل البصمة تكون امضاء
:)
معلش اي حاجة بس يقروا والباقي امرة صعب برضة بس اهون
اجيبلك فرافيرو من فين دلوقتي.. انت عارف الساعة كام؟ مافيش ولا فرافيرو تلقاة صاحي دلوقتي
سبحان الله
هاتقوليلى محو الاميه او نحو الاميه هاقولك فعلا زى اللى قاله الاخ محمد ابو الفتوح لو كانت الثوره على الظلم بتتطلب متعلمين ما احنا اهو عملنا ايه
بس ارجع تانى واقول وهو اللى اتعلمناه ده كان تعليم ولا كان تعذيب
انا قعدت اربع سنين طبعا فى كليه تجاره وفاكره منها ايه...اسماء المواد بالعافيه وبطلوع الروح مع انى فاكره بالتفصيل احداث رويات وكتب كتير قريتها بس سبحان الله مفيش اى حاجه علقت معايا فى التعليم اللى اتعلمته اللهم انى بقيت الحمد لله متعلمه
حاجه تانى لو فضلنا نبص للعائد المادى لاى حاجه فى البلد يبقى هنموت ناقصين عمر ...علشان كده قررت وبلا فخر اى حاجه هاعملها لوجه الله بس ولا عائد ولا معائدش
نيجى بقى للكلام الكبير دايما بسال نفسى الكبار اللى عايزين نعلمهم كانوا احسن مننا فى كل حاجه بخبراتهم مش بتعليمهم واحنا فشلنا كل الفشل بتعليمنا لان مفيش خبرات ...تفتكرى العيب فينا ولا فيهم ولا فى التعليم
اقولك انا العيب فى الدكتور...ضحى بالاب والام والجنين علشان الريس يعيش
انا جالى اكتئاب وبرى برى تنصحينى اعمل ايه؟
بصراحة أنتي تعبتي نفسك جدا
و بعدين مهو اللواءات دول تعبوا و لازم ينهبولهم شوية لحد ما يتكلوا خالص أو يسلموا نمر ومتنفعش معاهم عمرة
و كمان الحكومة هتطلع تقولك شعبنا متعب و مش بيستجيب لمحو الأمية
وأنا أعرف في الحي اللي انا فيه ييجي 20 ولا 30 عيل سابوا التعليم
من الأخر الفقر اللي أحنا فيه ده هيفضل جايبنا لورا ولتحيا حكومة رجال الأعمال و ليستمر مسلسل النهب و السرقة
بس عكوسات ايه مش فاهم ؟!
و عايز أقول لروني حاجة
في حد يحب جيمي و يجيله اكتئاب و بري بري ؟!
يا شيخة خلي صورته منورة قلبك و أنتي هتبقي زي الحصان
المفروض اللي يحبه ده يجيله كام مليون و يحتكر كام سلعة مش يحب ببلاش كده
ولا ايه ؟
ساسو الجميلة
موضوع عميق ومتعدد الابعاد جدا
اولا نعود الى منشأ الامية لنضع يدينا على السبب الرئيسى وباقصائه يمكننا التغلب على جذور المشكلة ثم نعود لنقضى على ما تبقى من فروعها
جزء من الامية راجع لعزوف الاشخاص عن التعليم وهذا واضح جدا فى الوسط الريفى حيث يتم توفير مجهود العلم لمصلحة الارض هذا فى حالة الذكور اما فى حالة الاناث فحدث ولا حرج عن عدم رغبة الكثيرات منهن فى التعليم
جزء فى الاوساط المدنية وذلك لعدم ترغيب الجهات التعليمية للاطفال منذ النشئة فى العلم بل اصبح التعليم نوع من انواع العقاب اليومى بالذهاب الى المدارس الحكومية سيئة التعليم
وسيئة الجو وسيئة المدرسين وبالتالى الهروب من المدارس
ارتفاع المصاريف والدروس التى من دونها لا ينجح احد بسهولة والتكاليف المصاحبة من زى مدرسى وكتب وما الى ذلك التى قد تفوق فى مجملها مرتب موظف وخاصة لو كان له من الاطفال الكثير
مع استمرار جذور المشكلة تستمر شجرة الامية فى طرح نتاجها للمجتمع فلزم قطع الجذور اولا عن طريق تعاون جهات كثيرة وليست الحكومة فقط ولو انها صاحبةالدور الاول بالطبع
الجزء الثانى بالطبع هو الاميين الموجودين حاليا والتى باءت معظم الطرق التقليدية والغير تقليدية فى مساعدتهم ولم يتبقى غير شىء واحد الارغام والعقاب
وهو المثال الناجح مع الشعب المصرى فى اغلب الاحيان
على الحكومة الزام كل من يتقدم لشغر اى وظيفة اى ان كانت ان يستطيع القراءة والكتابة وكذلك المواطنين اصحاب الاعمال الخاصة
وعلى الحكومة ايضا رفض الاختام والبصمات من كل سجلاتها ويلتزم كل مواطن بكتابة اسمه
وكلما اتيحت فرصة الزام وجب اتباعها فالاقناع للشعب المصرى لا يصلح غالبا وعذرا على هذا الرأى الذى يؤلمنى فعلا
مساعدة جدية لكل من يرغب فى التعليم ولا يعرف وسيلة المساعدة من جميع فئات الشعب
محو امية الامن المركزى او محو الامن المركزى كله
وده احد الاحلام
تحياتى يا جميلة
rony
:)
وهو احنا متعلمين يا روني.. احنا ملقنين يمكن بنحاول نقرا كلمتين في وسط الدراسة لو عرفنا لكن اكتر من كده مفيش
بصي يا زميلة.. اصلي كلية تجارة برضة :) اسامي المواد نفسها ماكنتش باركز فيها برضه مع اني مش بانسي ولا حرف قريتة وعجبني.. لاننا ببساطة بندرس حاجات لمجرد التخرج .. وباتعلم من الاول في شغلي .. بقالي سنة باتعلم كل اللي مالوش علاقة بالكلية
ما علينا
ممم لا هما عندهم خبرة حياتيه اوك بس مش هيبقي احسن لو بطلنا رمز الهلال والكوب.. والاعتماد علي التليفزيون للابد صعب
ماتعمليش حاجة انتي مش خلصتي كلية
ابدأي رحلة الشغل واتعلمي من الاول وسامحي في الاربع سنين اللي فاتوا
يااااااة فكرتيني بالمرحوم
diyaa'
معلش بقي مانا كنت هادية طول رمضان
:)
طبعا يعني اللواءات يطلعوا معاش يسيبوا غيرهم يشتغل.. ماتجيش ،، اللطيف بقي انه تلقاة معاش ومحتفظ باللقب
لو ندهتله بلقب تاني مش ممكن
الشعب هوا اللي متعب اةة طبعا هتنكر بقي عملوا كل اللي عليهم وجابوا كارتون خايب وبرامج موجهه واعلانات سخيفة عن الست اللي مش عارفة تقرا الجواب .. مفيش فايدة
دي بقي العكوسات..افترضوا ان الخطأ في كلمة امية تقريبا الكلمة دي وحشة بتزعل نفسية الدارس
راحوا شالوها - نجرب -وكمان 10 سنين هنقيم نتائج التجربه.. ربنا يديلنا طولة العمر
روني ترد عليك بقي يا ضياء انا عن نفسي ولا متضايقة ولا متغاظه ولا هاطق ولا حاجة ابداً
أشكرك أولاً على الاستشهاد بتدوينة لي ، وثانياً كلمة رائع كتيرة وكبيرة فعلاً عليا .. أخجلتي تواضعي يا ساسو..
المدهش في الموضوع إن القائم على هيئة محو الأمية أو نحوها مفرقتش كتير راجل مبرمج كمبيوتر ، والبرمجة بتفترض الوعي بالغاية لتحديد الوسيلة ..
المبرمج المحترف عقله منظم بيضع الهدف نصب عينه ، وبيشوف يوصل له إزاي .. قادر على التخطيط لأبعد زمن ممكن واضعاً في جمجمته كل الاحتمالات حتى المستحيلة منها..
المدهش إن دة هو عكس اللي بيحصل في الهيئة اللي لا شفنالها خطة ولا هدف ولا تصور .. بس قناة لمحو الأمية على النايل سات.. وزغرطي يا اللي ما نتيش غرمانة!
وإذا فكرتي تواجهي أي من الباتاوات (جمع باتا) بالحقيقة دي .. حيطلعولك الدليل الشافي والجواب الكافي اللي يدبوه في عين التخين .. البامفليت .. وما أدراك ما البامفليت!
إنه البتاع اللي بتطلعه الهيئة في نهاية كل سنة علشان يتناول أهم الإنجازات الوهمية اللي تحققت خلال عام كامل ، وبتتحجر منه نسخة للمستر بريزيدنت لما بيعمل زيارة مفاجئة للهيئة ..
أما عن فكرة التطوع لمحو الأمية بالمكافأة.. دي بقى الكوميديا الكبيرة..
أول حاجة الموضوع حيتكلفت علشان البيه المعلم الفاضل يقبض.. وأهي ورقة بياخدها الطالب علشان تنفعه في الشغل..
ثانياً .. تضمن لي لو فكرت في الموضوع دة إنك تدربني بشكل وافي واحترافي على تعليم الناس دي القراءة والكتابة؟ ولا هو نوع من أنواع "الفكر الاستعباطي الجديد" اللي يقضي بتشييل الشعب حاجات تشيلها الحكومة من غير ما تقوم الحكومة بدورها الرقابي الحقيقي..
وكما قالت تيتة نادية الجندي : سلملي ع البتنجان ..
At 11:43 PM,
مساء الخيرات ساسو
او تقدري تقولي صباح الخير لان الساعه دلوقت 2 باليل
بصي انا عن نفسي مش مستوعب الفكرة
موش عارف ليه حاسس ان الموضوع صعب جدا جدا جدا جدا
بالرغم من انا شخصيا واثق بل متأكد
مليون في الميه ان مفيش مستحيل
وما توفيق الا بالله
لكن احنا في مصر عندنا هرجله في كل حاجة
وبلطجة وعشوائيات
وبطاله وفقر وبلاوي ما يعلم بيها غير ربنا
مش معني كدة ان كل حاجة وحشه
(الخير في وفي امتى الى يوم الدين)صدق رسول الله
بس الفكرة ان احنا عاوزين معجزة عشان نمحي حجات كتير موش بس الاميه
فكرتيني بفكرة خطرت على بالي
تخيلت مرة ان فضوا مصر من كل حاجة وخلونا نسكن بعيد شويه
وهدوا كل حاجة واعادوا اعمار مصر من جديد
مباني جديدة وتخطيط صح
وبيت لكل واحد وشوارع واسعه جدا وكل حاجة متنظمه على الاخر يعني هنرجعلها وهيا احلى بلد في العالم
فا رد عليا واحد صحبي وقالي الناس هتبوظها تاني :-)
قلتله طب والحل
قالي احنا نجمع الشباب والبنات
وبس
ونسفرهم بره مصر خالص
ويتجوزا ويجيبوا اطفال خالين من كل المشاكل والامراض بعون الله
ويشموا هوا نضيف ويتربوا حلو خالص
وفي الجانب الاخر مصر يعني نولع في البلد كلها
بالي فيها
ونبنيها من جديد
ولما كله يبقى تمام هيكون الاطفال دول كبروا وجاهزين انهم يعمروا مصر الحديثة
يرجعوا بلدهم
ومن هنا نبدا على نضافه
وبكدة موش هنكون عاوزين محو اميه ولا حاجة
:-))))))
طبعا تهريج الي انا بقوله دا
مصر دي احلى بلد في الدنيا
الموضوع دا كبير اوي
معلش طولت عليكي
اسيبك على خير وتحياتي
At 12:56 PM, سندباد مصري
ساسو
اه ضيعت نفسك بلاش
وكتبت عن الرعب
كتبت عن المصيبه الكبيره
كتبت عن الجهل
بالزمه ده عقل برضه
مش عارف حاسس انك لما أخترت الزاويه ديه من الكلام عن الجهل
محو الميه يعني
حسيت إن فيها سنه تريقه
وحيث أنك فتحت الموضوع
فأنا طبعا متطر ارمي الجردل بتاعي في النهر بتاع المناقشه
مش يمكن اطلع بسمكه
هوا كالعاده معايا اليومين دول
الموضوع كبير كبير
والجهل ببساطه مش في القرائه والنيله الكتابه
افتكرت دلوقت إن اليابان احتفلت بأخر امي لها في الكمبيوتر عام 98
وطبعا لما واحد جاهل زيي سئل يعني ايه أمي في الكمبيوتر
قولوله يأختي
إنه علي الأقل يعرف لغتين برمجه
سيبك من الخبر كله
طبعا أنا اتصدرت وقلت اشمعني يعني لغتين برمجه
طبعا الناس ضحكت
بس الحقيقه إن اي أنسان يعرف لغه واحده للبرمجه أو للتفكير يعني
غالبا بيعتبر جاهل
ايه ده ينهار اسود انا كتبت كل الكلام ده
طيب كفايه كده
سلام
tota
الجميلة جدا اللي لازم اقف حبه قبل ما أرد عليها.. بتتكلمي عن الأميه كسبب
اوافقك تماما في ان تسرب اطفال دون العاشرة من التعليم اخطر من مواجهة الامية للبالغين
انا مثلك اري توفير تلكم الاموال الموجهه لمحو الامية لإزاله اسباب تسرب الدارسين وتغيير نظرتهم للتعليم بمقارنتة بالعمل الحر
فحين اريد استئصال لعنصر متجدد .. فلنتنبة للسبب اولا
لكننا عدنا للحرث في الماء .. يتعلم فرد ويخلي مكانة لعشرات اخرين قرروا الا جدوي من التعليم.. فنتقدم للخلف
كذلك تحديد السن الموجه له برنامج محو الامية.. فاخيرا بعد اكثر من عشر سنوات تحدد الي سن الخامسة والثلاثون.. فانا للاسف لا اري جدوي من تمويل برنامج لمن تعدوا هذا السن.. من حقه ان يتعلم ولكن فلتختص بهذا الجمعيات الاهلية .. مع توحيد الامتحان واستخراج الشهادة - التي تضيع غالبا -
فكما تعرفين نشاط الهيئة والجمعيات الاهلية منفصل تماما واحيانا متعارض
القسم الثاني اوجعني ايضا .. لكن هل تعلمين ان سبب تدهور الحال اكثر هو اجبار السائقين علي استخراج الشهادة كشرط للحصول علي الرخصه.. مما ادي لتأخير طبع الشهادات وتزييف اسماء الدارسين .. في فوضي مشابهة لفوضي المحليات
قـلـم جـاف
لتاني مرة رد عندك يخليني اكتب اول مرة كان بوست تمانينات
رائع طبعا .. مفيهاش كلام
:)
أولا.. النهاردة الاربعاء حفل افطار الساده موظفي الهيئة وتكريم المحالين للمعاش ومناقشة بعض خطط التطوير وتقييم لمنجزات الهيئة
ثانيا.. بالنسبة ل د/ رأفت فأول ما جه طلّع التصريح الثوري بتاع انا آخر رئيس للهيئة وانه الهيئة هتتحل خلال العام القادم الفين وسبعة ازاي معرفش
بعدها اجتمع بالعاملين ووصلهم الاتي
الاعتماد المالي للهيئة متضخم وزايد عن الحاجة وعلية هيتم رجوعة للوزارة - مش المجلس بقي تبع وزارة التعليم - وطبعا ماركزش ان الاعتماد ده مش للديوان ده لبرامج التدريب.. فالنتيجة توقفت برامج التدريب لفترة .. والاسوأ المشروعات الصغيرة - مشغل التريكو الله يرحمة وقف - اللي كانت حافز للمتحرر كما تحلو تسميتة لايجاد دخل ثابت
نتيجة لفكرة الواعي اللي اتكلمت عنة
كعادة الحكومة استبدل الدعم ببرامج التدريب ودورات تدريبية هلامية.. للعاملين اللي ملهمش علاقة اساسا بالتدريس الموظفين الاداريين يعني
المضحك اكثر برنامج سي ال اي .. بيتعارض في تطبيقة مع برنامج التي او تي .. بس ليس هناك قانون يمنع دراسة الاثنين لنفس الموظف وهو كلة تدريب !!
عن التدريب فانا اضمنلك رقابة دائمة واتهام دائم بانك تتلاعب باي شئ تتلاعب وبس.. دي مش رقابة ده تطفيش.. وعلي فرض انك علمت الدارسين الشهادات بتطلع او مابتطلعش دي حاجة بتعتمد علي الحظ.. واي كانت محافظتك الشهادة تستلم من فرع الهيئة في جسر السويس
اللي انا نفسي مبعرفش اروحها
علي فكرة الاعتماد دلوقتي مابيرجعش... والتدريب وتشغيل ما بعد الامية متوقف تفتكر لـيـيـيـيـيـيـيـيـه
lion king
مساء النور يا جميل..علشان انا باكتب بعد الفطار
عندك حق.. لخبطة وهرجله وتضارب
ونعمل خطط كويسة اوي ونسحبها ونطبق غيرها ونسحبها
.
..
يا خبر ايه اللي انت قلته ده.. مين نمشيهم فين وليه كل ده
:)
خليهم قاعدين بلاش الحل الجذري ده واحدة واحدة
بس تخيل كده .. لو جالنا امر تهجير بكره والبلد تفضي كلها ..الله
طيب ينفع ساعتها انا اقعد مامشيش ؟؟
سـنـدبـاد
:(
ايه
طيب اعمل ايه
امسح البوست
انت خليتني اسيب اللي فات.. امسح ده بداله؟
بص يا سندباد.. بقالي فترة باحوم حوالين الموضوع.. قلت ادخل فيه لقيتها فعلا جت بتريقة علي الجهل الواضح .. له اسم أمية.. طيب وجهل ما بعد التخرج.. هنسمية تأخر وقصور تعليمي
.
..
طيب.. وجهل ما بعد القراءة والاختلاط
ده نسمية ايه... نسمية ... ولا بلاش نسمية
البرمجة والكومبيوتر هاعتبرهم رفاهية مؤقتا.. لحد مانعرف بس
ليه احنا كده
كده ازاي؟
مانا قلت مش هنسميها
مفتكرش مترو الانفاق هيكون فكرة عمليه
ان عارفا حوادث القطارات اليومين دول بالهبل
وخصوصا انا بسافر كتير بالقطار فا ربنا يستر
انما ممكن نفكر في حل عملي اكتر
مممممممم
مثلا مواسير كبيرة تنقل الهوا السخن من الجنوب للشمال
وفي المقابل مواسير تانيه تنقل الهوا الحلو من بحري لقبلي
ونعملها نزلات زي نزله كوبري سته اكتوبر كدة
بس نزلات علي المدن والقري الي في الطريق
بصي الموضوع دا محتاج دراسه ومخمخه
سبيني افكر
:-))
وسلام يا باشا
At 6:06 AM, Gid-Do - جدو
At 12:56 PM, يا مصر اكتب إليكي رسائلي
باجي هنا اتمتع واقف في الطابور عشان الاقي كلمة اقولها بعد ما غطيتي الموضوع من جميع النواحي ، ووصلتي لأمنية الإفراج عن ميزانيته ، والنهارده اهو واقف كالتلميذ مستني من الاستاذة انها تسمعني وتلاحظ اني رافع ايدي اقول انا انا انا عارف يا استاذه الجهل دا نسمية ايه ..هوووووووبس ،لالالا ههههههه بس والله بردة والله ما هافدر اقول .. بس انا لما جيت اقرا اخر التعليقات والموضوع وصل لفين لأني من اول تعليق وانا متابع ،،، ضحكت في سري لما لقيتك كاتبه .. ما اناقلت مش ها نسميها .. ربنا يوفقك ويعزك.
At 4:33 PM,
ساسوو
احب ابشرك ان الموضوع دة بقا كلة منصب نحو الامية
على راى تيتا لما كانت بتنطقها
عرفت دلوقتى انها كلمة صحيحة مية فى المية
المهم بقا يا ساسو
ان الامية لم تعد امية ورقة وقلم و أ -ب-ت-ث
لاااء
اصبحت امية عقول
وامية مبادىء
وامية قلوب
يعنى بالضبط زى عمى القلوب
من مصلحة الحكومة ان الشعب يظل امى ومتخلف وراجع لورا
علشان تلاقى معونات للمتخلفين دول
تعرف تنهب منها على كيفها
وعلشان تلاقى مشاريع فاشلة لمحو الامية
تصرف عليها ميزانيات خرافية وهمية
وعلشان يلاقوا اعلانات ينزلوها فة كل مكان فى مصر
علشان محو الامية
وعلشان كل اللى عاوز ينهب حد او ينصب عليه يعرف ينصب بضمير مرتاح وبدون اى مجهود
جاتنا نيلة
دة انا فكرت مرة اعمل محو امية
لقيتنى حأتعدى منهم
وحاخرج من الصف متأخرة مية سنة لورا
قال انا اللى حاصرف على الصف كله من جيبى
والف على كل واحد اجيبه من بيته يحضر الصف
يختتتتى يا ساسو
قلت ينحرقوا على بعض
هم مش خايفين على مصلحتهم
اخاف انا عليهم؟؟
ربنا يطلعنا منها على خير
lion king
لا بلاش قطورات.. مالة مشروع التوك توك
بيعمل حوادث بنفس الكفاءة ومش بيكلف بنزين
ربنا معاك في حكاية القطورات دي.. تصور انا عمري ما ركبت قطر
احسن طبعا
عاجبني موضوع المواسير الممتده جدا
وهتبقي حل كويس اوي بما اننا هنتعب في المواصلات فنستخدمها في نقل الاكل
هابقي ابعتلك قصب سكر كتير
مانا في وجه قبلي بقي
lion king
خلاص مش هنتخانق علشان توك توك
جمل ؟ هاجيبلك واحد في عيد ميلادك بسيطة
ولو ان الجزء الشرقي تبعك انا واخدة قبلي بس
مش مشكله استوردلك واحد
بس مافتكرش ركبت بوكس قبل كده
:)
بلاش الافكار دي ده كان عرض لتوصيلنا لاقرب قريه لاقرب مركز يرجعنا القاهرة .. مكانش فية توك توك ايامها
مفيش داعي اقولك ركبنا فين بالعقل كده صح :)
شهروزة
ازيك يا جميلة ..طبعا دي التسمية الصحيحة
زي ما قال محمد ابو زيد.. الاتجاة نحو الأمية
طيب والله يا بنتي ده اللي بيحصل
الجمعيات الاهلية كانت بتتعامل وشايلة الموقف.. من ساعة ماخد الموضوع ختم النسر وهوا باظ
عارفة الموظفين بيقولوا اية
الاميين لو خلصوا.. الهيئة هتتحل.. الموظفين هتتوزع.. مرتبات الوزارة وحشة مش زي مجلس الوزرا.. يبقي يارب كل امي يخلفلنا قد تلات اربع اميين صغيرين نلعب بيهم
وطبعا طبقي المبدأ ده علي كل المستفيدين
طيب انتي فتحتيه انا معرفتش اصلا
بس لاجل الحق عند ماما نويل الموضوع اسهل كتير.. بس انا كنت قفلت بقي
مش عاملة حاجة هاعلم العيال الصغيرة بتوع المدارس ماهم اميين برضة.. رابعة ابتدائي ومش بيعرف يكتب اسمة اعمل فية اية ده
مع فصل جديد من فصول الأنحدار نستمر في الصراخ والعويل عن الجهل والأمية والفقر والمرض والفساد السياسي والأداري والمؤسسي وتلك الدائرة المفرغة التي صارت آلة للتوليد الذاتي للتخلف....العقل...قبل ان نقف لعلاج اي داء اجتماعي في اي بقعة من بقاع الأرض فمن الضروري ان نبحث في أصول عقل تلك الأمة...كيف صرنا نفكر؟؟....حتي وان كان لبعض الموءسسات نية سليمة وليست خداعية في مشاريع محو الأمية.....هل الأمييون علي أستعداد للتعليم؟؟...أم ان هناك أولويات أخري امامهم منهها حصد المال و السفر والعمل من أجل جمع قوت يومه....هنا يصير التعليم رفاهية في ظل غياب أحتياجات أساسية عن حياة الفرد العادي...وتصير غير اساسية احيانا ولكنها تنتشر بفعل المد الأجتماعي خصوصا مع شعوب تعشق الفشخرة بالوراثة مثل انتشار اجهزة الجوال
البحث في عمق اي قضية اجتماعية مرتبط أشد الأرتباط بطبيعة العلاقة بين الفرد وعقله من جهة واصحاب القرار وعقليتهم من جهة أخري....ومع غياب عقل الأول عن مشكلاته و تعمد أصحاب القرار ترييح عقولهم بدلاً من اجهادها ببعض المشاريع والقرارات التي في ظاهرها أعلامية بحتة ولكن علي ارض الواقع مليئة بالبيروقراطية البغيضة التي تمنع من تنفيذها هذا ان كان هناك نية مخلصة اساساً لتنفيذها
نستطيع ان نحلل هذا الموضوع في صفحات طويلة نظراً لتشابك المشكلات والعقبات التي تجعل من الرؤية أمراً صعباً للتحديد والتساؤل.....ما هي مشكلة مصر؟؟......ما هي مشكلة النفسية المصرية المثبطة عن النهوض؟؟.....حكام ام محكومين ام كلاهما ام......؟؟
خالص مودتي
ياه
انت لسه فاكره مواضيع محو الاميه ؟
انا فاكر اني كنت بشوف الاعلان بتاع محو الاميه في التلفزيون ايام اعدادي .
بس مجهودات الدولة العظيمه اكيد في طريقها لأزالة الامية .. مهو احنا مشاريعنا علي طول ناجحه زي اعمار الصحرا و الغاز و اخبار مشروع توشكي ايه دلوقت ؟؟
اكيد ناجح هو كمان
موضوع زي ده لازم يندرج تحت نظرية - ما علينا - الشهيره اللي بتثبت اهميتها في كل مره يتم تطبيقها و انا بفكر جديا اطرح الموضوع ده اغنيه راب بس ابقو اتوصو بقي بالعيش و الحلاوه عشان مفيش اكل حلو في المعتقل
ما علينا
At 8:40 PM,
اولا انا عارف المعلومات دي كلها جايها منين ويا خوفي من ان اللي انت جايبه منه المعلومات دي يبهت عليكي هتكون مشكله وعلي العموم احنا في مصر هنا لسه بنحارب اميه القرايه والكتايه و شوفي لسه كام سنه قدمنا علي ما نقضي عليها وبعد كده نبداء ندور علي ازاي نمحي اميه المتعلم الجاهل اللي بيتعلم عشان الامتحان وبعد المتحان تساليه في اي سؤال يرد عليكي الرد المتعارف عليه (يفتحه فمه ويبرقلك ويقوله هاهاها مش عارف وهو بيهزدماغه)
وربنا يجعله عامر علي راي الاخبار
ayman
ده كان المقصود
الجهل اسوأ ضلع فيهم .. وان كنت لا اري الحل في محو امية الكبار كفروع واوراق بينما الوريقات النابتة تتجة للجهل سواء الصريح او المقنع تحت قناع التعليم المجاني
نعود لنقطة الدافع.. كيف نوجد دافع للدارس وان عدنا لفكرة الاجبار والقسر التي اشارت اليها توتة.. كيف نضمن حينها عدم التحايل
اوافقك كلية علي النصف الثاني من التعليق ان لم اجد ردا لتلك التساؤلات ولا قدرة علي الرد عليها
تحياتي
mody rap
وانا كنت باتفرج عليه في ابتدائي التيتر يعني
:)
اعمار الصحرا عديها .. بس ماله الغاز ماهو واصل لحد الاردن وولاد عمنا الكتاكيت.. مع انه مش داخل في وسط البلد
انت ناسي في حرب لبنان كانت عندنا النية لقطع انابيب الغاز عن اسرائيل.. النية بس
ما علينا.. توشكي اتباع اللي عرفنا نبيعة والباقي خلية اكيد هيبقالة لازمة يعني عادي
ما علينا دي اكثر النظريات تطبيقا واكثرها اختصارا صح؟
لو عملت اغنية قوللي
عــيــب حلاوة ايه بس احنا في رمضان هجيبلك بلح ماتقلقش.. بس متبقاش تجيب سيرتي خاااالص
مبحبش البلح
:)
At 9:32 PM,
انا عارفة انى فانتى كتيرة أوى .....
بس انتى عارفة حتى الان فى اميين كتيرة أوى فى القرى و الاماكن النائية عن العواصم ، البلاد بتقددم و إحنا لسى عندنا امية.
الاهم من كده الجهل البنات و الشباب بيخلصوا 17 سنة خدمة فى ثانوية و الكلية و يخرجوا ذى البطيخة بجد يا جماعة عايزين نطور فى تعاليمناو أساليبنا مش كلو دح و العيال يطلعوا يا مواليا كما خلقتنى.
أنتى عارفة فى الصين الطفل اللى عنده 10 سنين بيعمل فوانيس أطفالنا بتلعب بيها لية أطفالنا ما تعملهاش و بعد كده تلعب بيهم عيبنا كل سايح على بعضوا.
كل سنة و أنتى طيبة و عيد سعيد 24/10 مش بيفكرك بحاجة غير أنو عيد
loca
24/10
؟؟؟
ولا بيفكرني بحاجة
:)) ياااي عليكي بقيتي مادية
بس ايه الروعة دي..برضة رجعنا لنفس النقطه أميه الجاهل وجهل المتعلم
بلاش موضوع الصين انا بقيت باعاملهم بعداء من غير سبب بس متغاظة منهم
شفتي الاهرام النهارده ؟ منزلين كحك العيد
بجد حاجة تغيظ
تصوري كنت بافكر في موضوع المرايا ده..برافو عليكي
بس برضة مش فاكرة 24/10 ده خاااااالص
At 11:53 AM, بين الأمل و اليأس
بجد موضوع حله هو عندنا قبل مايكون عند المسؤولين نطول ماحنا ماشيين ورا الهموم والمشاكل مش هايكون عندنا فرصة للتعليم، وكمان حتى المسؤولين كل واحد يقول اهم جهله مش عارفين حاجه وتلاقيهم بيعلموا اي حاجه في اي حاجه والاواحد من دول تلاقيه طالع فرحان بقه يعرف يكتب اسمه وهو ولا عارف يفك الخط ولا بتاع ربنا يرحمنا ويساعدنا في حل مشكلة الأميه ،بس خدي بالك احنا في شعب اللي لو واجهته مشكله يحب يعملها زي الشمعه تاخد وقتها وتنطفي ولا حد عرف راحت فين ولا نتيجتها ايه
At 12:12 PM, abderrahman
فيه حاجة اسمها الوظائف المحجوزة.. دي بتحجزها الحكومة لمتحدي الإعاقة .
وكمان لضباط الجيش والشرطة عشان ميتلموش على بعض ويبتدوا يعملوا قلق.
وكل ده بييجي في المشروعات دي
..
المهم إنك كتبتي عن تجربة جميلة ومعلومات جديدة عليا .
وأعتقد إنه مادام الجامعة نفسها مجرد شهادة وروتين، يبقى فيه مشكلة في البلد نفسها وفي أفكار الناس لازم تتغير الأول .
بس دي مهمة مين ..؟
الله أعلم .
At 1:23 PM, عازفة الكمان
At 1:31 PM,
At 5:08 PM, الأميره أوسه
At 6:16 PM, Gid-Do - جدو
saso
عرضتى مشكلة تؤرقنى دائما ـ كنت وما زالت اسال نفسى كيف نتقدم واكثر من ربع السكان يجهل القراءة والكتابة
اتذكر الاستاذ الرائع عبد البديع قمحاوى وبرنامجة الذى كان مقررا علىّ حينما كنت اعمل طبيب فى قرى محافظة اسوان فقد كانت موجات اذاعة الشعب تنضم الى اذاعة البرنامج العام واجدنى استمع الى برنامج محو الامية غصب عنى ـ وبعد فترة اعجبت به واصبحت انتظرة من اعجابى بالاستاذ قمحاوى ـ
بعد غزوة بدر طلب رسول الله صلى الله علية وسلم ممن يريد فك اسرة من اسرى قريش وكان يعرف القراءة والكتابة ان يعلم عشرة من المسلمين وتصبح هذة فديتة
فلماذا لايكون عمل مثل هذا بديلا للتجنيد بالنسبة للذكورـ كل من يمحو امية عشرة ذكور يحصل على شهادة اداء الخدمة العسكرية ـ وكل من تمحو امية عشر اناث تحصل على شهادة باداء الخدمة العامة ويكون العائد المادى هو نفس مرتب المجند ـ اليس هذا اجدى من تسكع الخرجين ـ تحياتى واشكر عرضك للموضوع
Abdou Basha
طيب خلينا في الاعاقة.. دي نسبتها 5%من مجموع العاملين في اي هيئة حكومية او شركة انتاج
حلو النسبة دي مش بتتحقق..وان اتحققت بيدوهم المرتب الاساسي وبس وطبعا الحل السحري قانون حاجة العمل لا تسمح
ماعلينا
الوظائف لمتقاعدي الجيش.. بتبقي من خلال طلب وظيفة من شئون الضباط يعني مش تكليف بس هما مصرين يكملوا شغل للنهاية
بابا مش قاعد جنبي فباكتب براحتي
:)
مش عارفة مهمة مين بس والله حاولت واتعقدت.. احاول تاني؟
أضم صوتي لصوت بلال ، مبروك عليكي المئوية وكل عام أنتِ والجميع بخير..
أتفق مع جدو في حكاية إن الفتيات يقمن بمحو أمية الفتيات كبديل للخدمة العامة ، أما حكاية إن الشبان يمحوا أمية مكان الجيش ، دي حترجعنا لقصة البدلية..
زمااااان .. قوي..قبل الثورة حسب معلوماتي المتواضعة جداً.. كان حفظ القرآن الكريم كاملاً يعفي من التجنيد.. دة شجع ناس كتيرة على حفظ القرآن لا تدبراً لمعانيه لكن هرباً من شظف الجندية في ذلك الوقت!
يا خوفي لمحو الأمية بالطريقة دي يقلب بدلية جديدة!
Gid-Do - جدو
للاسف يمكن اكتر من الربع ..ده غير المتعلم غير المتعلم
:)
تسجيلات أ/ قمحاوي سمعتها متسجلة غلط يمكن من برنامجه عندنا وسط حاجات قديمة
نعم الاستشهاد .. قلم جاف رد علي فكرة الاستبدال .. بالنسبة للفتيات فمعمول بالفكره.. لكن لنكن واقعيين الجيش إجباري لكن الخدمة العامه اختيار لمن يرغب في العمل في الوظائف الحكومية وبما ان مفيش وظائف حكومية فمفيش خدمة عامة
بس في فصول محو امية وتعليم ذوي الاحتياجات الخاصة ورعاية مسنين.. في الخدمة العامه
وفي في الجيش زي ماذكر جبلاوي.. بس معرفش اختيار ولا بناء علي ايه
بجد لو مفيش اتهام دائم بعدم الجدية او عدم الصلاحية او إقتناع بعدم الجدوي ومقابل مادي احسن قليلا هيختلف الوضع
اشكرك جدا .. ردك فعلا اسعدني
تحياتي
قلم جاف
تضم صوتك لبلال زهق من البوست ؟
بقالة 8 ايام بحالهم طول قوي
:)
ميرسي كفايه انه فيه منك 4 تعليقات ده مفرحني اوي
كل سنة وانت طيب
كخدمة عامة اوافق طبعا لـيـيـيـه
لانها مش اجبار اللي عاوز يشتغل في الحكومة يستحمل
اتفق في جزء الجندية معك.. بس ماتقلقش دي زيها زي الخدمة في نادي الجلاء وباقي النوادي.. بالحجز علشان اخف من التجنيد الحقيقي
يعني واسطة يعني محجوزه
At 10:54 AM,
مش ممكن تاني مره اكون انا الاول
انتي كاتبه بوست رائع وموضوع اروع
بس تحسي ان محو الاميه في مصر الموضوع هدي شويه ومبقاش بالاهتمام الكبير زي الاول ولا الدعايه الجامده اللي كانت في البدايه ومجهودات الدكنور قمحاوي اكثر من رائعه ولابد من تكريم ذلك الرجل الذي دخل كل بيت متعلمين قبل اميين